Tuesday, 17 July 2012

Tom yam putih org bujang hehhehe..

Sejak 2 menjak balik Penang nie perut rasa xbape nk sihat, agak nyer terlebey mkn kari kut or terlebey melantak durian pun ado hehehhhe... Ari nie aku nk tunjuk cara2 nk masak tom yam putih.. Aku akan masak nie biler aku rase kurang sihat or xlalu nk makan.. Nie antara masakkan pebret aku byk kan yg jd pebret aku muhahahahhah aku suker mkn so accept je lah ek... Tom yam nie amat mudah nk dimasak, kalau aku demam, sakit perut or xlalu mkn mmg aku akan masak tom yam nie.. Kire nie lah makanan sihat tuk aku sbb sumer ade, protein ada, sayur ade yg penting xde minyak... Aku blaja masak benda nie ngan maksu aku kat kedah, mak su aku mmg pandai masak n aku suker sgt mkn masakkan maksu aku tu perrgghh terbaek lah... Moh ler kiter layan resepi nyer ek..


Ermmm yummy yummy..

Bahan2

Ayam potong kecik
Udang potong ujung n ekor
1 biji carrot potong panjang
kobis bunga potong kecil
Putik jagung potong kecil
Batang celery potong kecil
8 biji cili api
1 biji bawang besaq potong 6
Halia hiris nipis
Lengkuas hiris nipis
2 batang serai di titik
3 helai daun limau purut ( buang urat tengah nyer )
4 biji limau nipis ( ambik air nyer )
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Sos ikan secukup rasa
2 sudu besaq susu cair
1 liter air

Cara2 nk masak nyer...

Panas kan 1 liter air n masukkan halia, lengkuas, bawang n serai masak sampai air menggelegak, pastu masukkan ayam n carrot n masak hingga ayam cukup masak. masukkan sayur2 lain n garam, gula, sos ikan, secukup rasa n kacau sebati..Biler rasa dah seimbang masukkan air limau, cili api n udang kacau sampai udang bertukar kaler n masukkan daun limau purut kacau sebentar n tutup api last skali masukkan susu cair n kacau sebati sedia tuk dihidangkan..


Kalau leh sayur jgn terlampau masak nnt xsedap, kalau suker masukkan daun ketumbar mase nk hidangkan dia..


Seimbangkan rasa manis, masam n masin nyer mengikut citarasa masing2, kalau aku, aku suker masam ckit..


Hah kalau masak tom yam putih nie aku suker mkn banjir mmg best wooo hirup kuah dia, selamat mencuba kawan2 daaaaaaa...



9 comments: