Sunday, 5 August 2012

Pasta salad sejuk :D..

Kali nie aku nk kongsi cara2 nk buat pasta salad sejuk nie.. Menu nie aku mkn semalam sama ngan potato salad kat sini hehhehe saje je aku asingkan resepi nyer supaya mudah tuk korang :D... Sebelum nie pun aku penah gak masak klik kat sini, Aku paling suker kalau makan nie biler dia dah betul2 sejuk br best.. Ok lah jom ler layan resepi nyer ek....


Pebret aku sesangat nie ermmm yummy yummy :D...

Bahan2

1 bungkus pasta  ( direbus ikut arahan bungkusan n toskan )
1/2 biji kobis bunga ( potong kecil celur sedikit jgn lembik sgt k n tos kan )
1 biji broccoli ( potong kecil celur seperti diatas aku xde so xletak )
1/2 biji bawang kuning  (dicincang halus )
1/2 biji capsicum merah ( dicincang halus )
1 batang celery ( dicincang halus )

Bahan2 salad dressing

3 sudu besar extra virgin olive oil
1 sudu besar lemon
1/2 sudu kecil mix herb
1 sudu kecil gula
lada hitam n garam secukup rasa
1 ulas bawang putih di ketuk

Cara2 nk buat



Satukan bahan2 cincang halus dlm satu mangkuk besar..


Kobis bunya yg telah direbus, tos kan sekejap je, kemudian masukkan terus dlam bahan cincang td n masukkan sekali ngan pasta yg masih panas n gaulkan sebati. ( letak masih panas supaya nk hilangkan rasa bawang )



Satukan bahan2 dressing dlm satu mangkuk kecil n pukul hingga minyak n juice lemon sebati n pekat ckit..


Tuangkan bahan2 dressing td dlam mangkuk yg ade pasta biler pasta dah suam ckit, gaul sebati n sesuaikan rasa nyer..


Biler dah ok sejukkan dlm peti ais n siap tuk dihidangkan..


Sayur2 yg direbus jgn terlalu lama biar rasa cam crunchy2 ckit br best :D..


Mudah kan kawan2 selamat mencuba sumer daaaaaaaaaaaaaa....






2 comments: