Thursday, 20 September 2012

Shish kebab daging

Ari nie aku nk kongsi respi shish kebab daging. Dah lama resepi nie terperuk kat dlm draf, aku buat nie masa aku buat BBQ party, so aku buler ler skali ngan resepi nie. Kalau korang nk tau sbb ape aku masak nie, sebab nyer aku  dok tgk ler gambar2 makanan kat internet tu last2 terliur pastu aku pi ler tgk bahan2 kat dalam peti ais tu sumer ade so ngan pantas nyer aku pun menjalankan ler projek kebab nie.. Boleh tahan sedap gak lah resepi yg aku jumpe nie.. Kalau korang nk buat kebab nie korang beli lah daging yg lembut ckit nnt xler susah korang nk kunyah kannnn hehhehe.. Ok lah malas aku nk bebel byk2 so jom ler kiter layan resepi nyer pulak ek

Nampak agak kering sbb aku bakar guna toaster oven, kalau bakar atas pan lg bagus but rasa nyer mmg sedap...

Bahan2 

1/2 kilo daging ( potong cube )
1 pokok daun sup
1 pokok daun ketumbar
2 biji bawang putih
1/2 biji bawang besar
1 biji cili jalapeƱo ( kalau xde korang tuka ler ngan cili hijau )
1 sudu kecil mix herbs
1/2 juice lemon
3 sudu besar olive oil
Garam secukup rasa

Bahan2 lain

1 biji capsicum ( buang biji dan potong cube )
1/2 biji bawang kuning ( potong cube )
lidi satay secukup nyer ( Kalau nk bakar atas bara, rendam dulu ek )


Cara2 nk masak.




Masukkan sumer bahan2 dalam blender kecuali daging, blend sampai hancur.


Kalau agak2 terlampau kering tambahkan lg olive oil k.


Blend sampai jd seperti dalam gambar. Masukkan daging dalam mangkuk dan letakkan sedikit bahan kisar td ( secukup yg diperlukan ) dan gaul kan rata. Bahan kisar jgn letak sumer tau sebab lebih nyer kiter leh buat sos kebab tu.


Bila bahan perap dah sebati ngan daging masukkan dlam plastik dan perap dalam peti ais selama 2-24 jam.


Bila dah cukup perap cucuk daging dengan lidi, selang selikan ngan capsicum dan bawang seperti dalam gambar. Renjis2 kan dengan olive oil dan bakar kebab sampai daging masak dan siap tuk dihidangkan ngan sos dia.

Cara2 nk masak sos


Masukkan bahan2 kisar td dalam periuk dan masak sampai mendidih dan agak berkilat sesuaikan rasa nyer.


Hah nie ler set kebab nyer. :D.


Sos dia mmg sesuai sgt ngan kebab tu, aku suker.. Kalau nk letak kat dlam sandwich pun sedap xde masalah.


Kalau guna daging yg lembut, cepat ckit nk masak dia :D..


Ok kawan2 mudah kan, selamat mencuba daaaaaaaaaaa...

No comments:

Post a Comment