Monday, 15 October 2012

Cranberry & Raisin Scones...

Ermmm lama aku tak masukkan resepi kan kan ..Heheheh nie sumer akibat terlebih mkn luar pastu malas nk masak arr.. Badan pun xbape nk sihat so lg senang kalau order kat luar je kan... Ok lah ari nie aku nk kongsi sama korang resepi nk buat cranberry & raisin scones.. Scones nie sedap kalau mkn letak butter n jem, fuhhhhh cicah lak ngan kopi panas alaaaaahaiii nyaman2 gitu rase nyer kan... Kalau mkn kat cafe seketul tu mahal gak lah, kalau buat sendiri hah hambek kaw mkn ler pueh2 ye tak!!.. Ok lah byk lak aku membebel ari nie so jom ler kiter layan resepi nyer ek...


Ermmmm dpt mkn scones fresh dr oven mmg terbaek lah...

Bahan2 

3 cawan tepung naik sendiri
70g butter ( bekukan dlm freezer 15 minit )
3/4 cawan susu segar
1 biji telur ( pukul dan bahagikan 2 bahagian agak2 je )
1/4 cawan gula
1/4 cawan cranberry
1/4 cawan raisin 
1 sudu kecil esen vanila
Secubit garam.

Cara2 nk masak

Panaskan oven 180c 


Sagat butter dengan grater kasar seperti dalam gambar. Kalau xde grater leh gak korang potong kiub kecil2,  Sejukkan sekejap dlm peti ais selama 5 minit. Tujuan nk sejuk kan balik butter tu untuk menjadikan scones tu testur dia ringan. Selepas 5 minit satukan tepung dan juga butter..





Ramas butter dan tepung ngan hujung jari sampai rupa nyer seperti serbuk roti. Kemudian masukkan cranberry dan juga raisin. Kemudian gaul2 kan supaya cranberry & raisin tu bersalut dengan tepung seperti dalam gambar. Masukkan sebentar kedalam peti ais.


Dalam bekas lain satukan Susu, 1/2 telur, garam, gula dan juga esen vanilla, pukul sebati sampai gula hancur. Keluarkan tepung td dan tuang campuran susu kedalam tepung sedikit demi sedikit, tuang sekadar semua adunan bersatu.


Seperti dalam gambar korang leh tgk adunan xterlalu keras dan boleh di bentuk seperti bola.


Tabur kan tepus diatas papan canai, kemudian letak adunan diatas papan canai td dan tepuk2 bg leper seperti dalam gambar.


Canaikan adunan sehingga tebal nyer lebih kurang 1- 1.5cm tebal seperti dalam gambar.


Pastu korang leh tekap ngan acuan ( aku guna acuan diameter 6cm dan aku dpt 16 biji ) or korang leh potong bentuk dia ikut korang nyer suker la.. Susun atas tray yg telah di sapu ngan butter. Jangan rapat2 sangat bg ruang ckit tau..


Ambik 1/2 lg telur campurkan dengan 1 sudu besar susu. Kemudian sapu diatas scones td ( egg wash ). Bakar dalam oven selama 20-25 minit sehingga atas scones td kuning keemasan.


Kalau sesekali korang nk tgk pun boleh. Scones tu akan naik seperti dalam gambar . Kalau dia mcm merekah ckit xpe jgn risau ok jer tu.. Biler dah kuning keemasan kuar kan dr oven dan siap tuk dihidangkan.


Scones nie kalau korang xleh nk habiskan korang leh bekukan dan panaskan semula je, next time korang leh mkn lg kan kan kan...


Kalau korang suker korang belahkan dua ngan garpu pastu letak butter, jem ataupun cream ikut citarasa korang ler, aku suker mkn camtu je cicah ngan kopi panas hehhehhe..


Ok kawan2 selamat mencuba daaaaaaaaaaaaaa....




6 comments:

  1. terbaik la blog akak ni..suka tengok cara buat scone yang betul...

    ReplyDelete
  2. x penah pg cameron x penah tau scone ni ahhahaha duk dunia mana la kita ni ek ...tq share delima...nanti kita try.....cantik sgt scone delima....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks atika .. Nnt cuba lah k...

      Delete
  3. Sedang bakar, kalau jadi mcm ni alhamdulillah

    ReplyDelete
  4. Sedang bakar, kalau jadi mcm ni alhamdulillah

    ReplyDelete